fredag, oktober 30, 2009

Danske myter om Grønland

Grønlændere er evigt smilende eskimoer i nationaldragter. De bor i igloer og kører rundt på hundeslæder eller sejler i kajakker. Sådan lyder nogle af de danske myter om Grønland, jeg er stødt på efter at have bosat mig i Nuuk.

Myte 1: Grønland er DK
En dag stod jeg nede i Nuuk Kredsret. Da en dansk mand hørte, at jeg var journalist, sagde han, at jeg burde lave en historie om, hvor bøvlet det var, at han skulle sende en-eller-anden ansøgning til Ilulissat (en by 550 km nord for Nuuk). Hvordan det kan komme bag på ham, at der er længere mellem byerne i Grønland end i Danmark, er mig stadigvæk en gåde.

På samme måde giver det heller ikke mening at brokke sig over, at grøntsagerne er dyrere i supermarkedet, at gennemsnitslønnen er lavere, eller at her er koldere om vinteren end i Danmark (!). At komme her og dømme ting efter danske standarder giver på en lang række punkter slet ikke mening. De skal i stedet forstås på grønlandske præmisser.

Så det lyder måske banalt, men Grønland er ikke Danmark - Grønland er Grønland.

Myte 2: Glade eskimoer i nationaldragt
De første uger fik jeg næsten chok, hver gang jeg så hiphoppere eller gotiskklædte teenagere på gaden i Nuuk. Jeg er ikke stolt af at indrømme det, men synet af disse dystre, vrede unge mennesker stred stik imod mine forestillinger om de altid-smilende grønlandske inuitter i nationaldragter.

Sådan ser Grønlands indfødte jo næsten altid ud, når vi ser dem på skærmen i dansk tv. Jeg tror det skyldes, at langt de fleste tv-transmissioner fra Grønland sker, når kongefamilien er på besøg. Ved disse formelle begivenheder er de grønlændere, vi ser trykke hånd med majestæterne jo altid smilende og iført de farverige, perlebroderede dragter.

Helt seriøst: Disse royale tv-transmissioner farver vores forestillinger om grønlændere. En dag så jeg to børn lege nede ved den gamle havn. Jeg glædede mig over, at de ikke ligesom danske børn skulle bruge en spillekonsol eller DVD-maskine for at underholde sig. Pludseligt gjaldede den nyeste popmusik fra en mobiltelefon i deres hænder. Ubevidst havde jeg altså tillagt dem mere ”oprindelige”, ”primitive” eller "eksotiske" legevaner - blot fordi de var grønlændere.

Det har jeg tænkt meget over siden.

Myte 3: Igloer, betonblokke, hundeslæder og kajakker
Forleden blev to unge danske andengenerationsindvandrere interviewet i Kastrup Lufthavn før de fløj til Nuuk. Her skulle de to "Perlevenner" optage en julekalender for DR. På spørgsmålet om hvilke forestillinger de havde om Grønland, svarede de, at ”der boede folk i igloer” og ”kørte rundt på hundeslæde”.

Nu ved jeg godt, at Nuuk er hovedstad og svært generaliserbar for hele Grønland. Men her er i hvert fald ingen igloer. Og jeg har endnu ikke hørt om nogen. Og hundeslæder er noget, turister køber sig en tur på, når de er på besøg.

Jeg vil også vædde min gamle hat på, at mange danskere tror, at grønlændere hovedsagligt bor i grå betonblokke og sejler i kajak. Ja, der er en del betonblokke, men bortset fra ”Down Town Nuuk” er farverige huse i højest to-tre etager den mest udbredte boform. Og de fleste fangere og fiskere sejler i både med GPS, radio og sonar-udstyr, der gør det muligt at lokalisere fiskestimernes placering i det blå hav. Kajak? Nej tak!

Myte 4: Grønland er mørkere om vinteren
De fleste danskere tror, at vinteren er mørkere her i Nuuk end i Danmark. Det passer ikke. Jovist, himlen er mørk. Men den megen hvide sne på jorden lyser op, så det slet ikke opleves så mørkt som i Danmark.

Lyset vender også hurtigere tilbage. Allerede i slutningen af januar er der eftersigende flere lyse timer i Nuuk end i Danmark. Jeg har dog endnu ikke oplevet det selv. Men jeg har hørt flere heroppe fortælle det og har hørt en meget, meget overbevisende meteorologisk forklaring. Som jeg desværre ikke kan huske. Forklaringen involverer begrebet ”breddegrader” og sætningen ”solens rotation om jordkloden”.

Hvor lidt overbevisende det end måtte være, lød forklaringen klog i mine ører.

Myte 5: Drikker mere end danskere
Udtrykket ”grønlænderstiv” kan passende erstattes med ”danskerstiv”. I løbet af de seneste 25 år er forbruget af alkohol nemlig halveret i Grønland, så der i dag bliver konsumeret en større mængde sprut og øl målt pr. indbygger i Danmark end her til lands.

Hvordan det er sket? Ifølge eksperterne skyldes det en effektiv alkoholpolitik. En anden – og lidt mere flabet og farverig – hypotese er, at de danske håndværkere, som arbejdede i Grønland for tyve år siden, var nogle drukkenbolte og siden er rejst tilbage til Danmark igen.

Myte 6: Julemanden bor i Grønland
ADVARSEL: Læs ikke følgende højt for børn eller barnlige sjæle! Selvom Julemandens Postkasse står stor, rød og fin nede på den gamle havn, har jeg endnu ikke set skyggen af ham. Heller ikke i civil beklædning. Og nu har jeg boet her en måned.

Misforstå mig ikke: Jeg siger ikke, at Julemanden bor andre steder i verden. Jeg siger derimod, at han slet ikke findes.

Det gør Påskeharen i øvrigt heller ikke :-)

1 kommentar:

  1. Hvis himlen i Grønland er mørk, så er det da klart, at du ikke har set skyggen af julemanden.

    Brua

    SvarSlet